کد مطلب:301410 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

تنگدستی خاندان پیامبر


15- حضرت فاطمه علیهاالسلام گوید: نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رفته و سلام كردم حضرت فرمود: علیك السلام دخترم، گفتم: ای پیامبر خدا به خدا سوگند كه امروز صبح در خانه علی یك حبه گندم نبود و هم اكنون پنج روز است كه غذا به دهان او وارد نشده است، صبحگاهان نه گوسفندی داشتیم و نه شتری و نه خوراكی و نه آشامیدنی!!

حضرت فرمود: نزدیك من بیا نزدیك رفتم، فرمود دستت را میان پشت و لباسم قرار ده، من چنین كردم و مشاهد نمودم كه بین پشت و شانه حضرت سنگی است كه به سینه ایشان بسته شده است، فریادی كشیدم، فرمود: حدود یك ماه است در خانه های خاندان محمد آتشی برای غذا افروخته نشده است.

بعد فرمود: آیا قدر و منزلت علی را می دانی؟ او كارهای مرا در سن دوازده سالگی كفایت كرد و در شانزده سالگی در پیش روی من به دفاع از من شمشیر زد، در نوزده سالگی شجاعان را به زمین انداخت و كشت و در بست سالگی غم و اندوه مرا برطرف كرد و در قلعه خیبر را كه پنجاه نفر نمی توانستند آن را بلند كنند در بست و چند سالگی بلند نمود.

چهر فاطمه از شنیدن این مطالب روشن شد، نزد علی آمد در حالیكه خانه اش از نور چهره اش روشن شد، علی علیه السلام به او فرمود: ای دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم هنگامی كه نزد من بیرون رفتی چهره ات بدینگونه روشن نبود؟ گفت: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فضائل تو را برایم گفت: نتوانستم خود را نگه دارم تا اینكه نزد تو آمدم. [1] .


16- اسماء بنت عمیس از حضرت فاطمه علیهاالسلام روایت كند كه روزی حضرت رسول نزد او تشریف آورده و فرمود: پسرانم كجایند؟ عرض كردم امروز صبح چیزی در خانه نداشتیم كه بخورند و یا بچشند، البته خدای را حمد می كنیم، علی علیه السلام گفت: من این دو كودك را با خود می برم نكند كه گریه كنند و تو هم كه چیزی نداری به آنان بدهی، آنان را نزد آن شخص یهودی برد، تا چیزی از او بگیرد، رسول خدا به طرف آن حضرت رفتند دیدند حسنین علیهماالسلام به ظرفی كه در پیش روی دارند و مقداری خرما در آنست بازی می كنند، فرمود: یا علی آیا فرزندانم را پیش از آن كه هوا گرمتر شود و خورشید بیشتر بر آنان بتابد به خانه برنمی گردانی؟ علی علیه السلام گفت: امروز صبح چیزی در خانه نداشتیم، قدری اینجا تشریف داشته باشید تا مقداری خرما برای فاطمه علیهاالسلام تهیه كنم، حضرت رسول ساعتی نشست تا اینكه علی برای آن یهودی قدری آب از چاه كشید،هر دلوی به یك خرما تا اینكه مقداری خرما جمع كرد و با رسول خدا آنها را برداشته و به خانه آوردند. [2] .

نویسنده كتاب در اینجا می نویسد: حضرت زهرا علیهاالسلام احادیث بسیاری را كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیده و یا دستور داده بود برایش بنویسد كه فرزندانش حضرت حسن و حسین علیهماالسلام و پدرشان علی علیه السلام و نواده اش فاطمه دختر امام حسین علیهاالسلام به طور مرسل و عایشه و ام سلمه و انس بن مالك و سلمی مادر رافع از آن حضرت نقل كرده اند. [3] .



[1] توفيق ابوعلم، اهل البيت /128.

[2] توفيق ابوعلم، اهل البيت/ 128.

[3] زرندي خنفي «نظم درر السمطين» 212.